زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


آنچه مسلم است در هیچ یک از منابع معتبر تاریخی ذکر نشده که حضرت زینب (س) به زبان (قال) تقاضای بازگشت نماید! شاید بگویند این اشعار (زبان حال) آن وجود مقدس است؛ متأسفانه ما در فهم معنای زبان حال دچار اشتباه شده ایم. به گونه ای که به جای این که روح خودمان را تعالی ببخشیم و ظرفیت وجودی آن بزرگواران را پیدا کنیم و آنگاه زبان حال اهل بیت (ع) شویم؛ بر عکس ، آنها را از آن مقام والا تنزل می دهیم؛ روح بزرگ آنها را کوچک می انگاریم ؛ آنها را جای خودمان قرار می دهیم و آنگاه به بیان زبان حال می پردازیم!

نتیجه ی نگاه تک بعدی و صرفا مصیبتی به نهضت امام حسین (ع) سرودن و خواندن چنین اشعاری است! نمی گویم که حضرت زینب(س) مصیبت ندید؛ حقیقتا ایشان ام المصائب بود. اما فراموش نکنیم که گوینده ی "ما رأیت الا جمیلا" هرگز نمی گوید "بیا برگردیم". مگر نه این که بشیر بن خزیم اسدی ؛ حال و هوای آغاز خطبه ی حضرت زینب(س) را در کوفه چنین بیان می کند:

" آن روز به زینب دختر علی (ع) توجه کردم. به خدا سوگند هرگز هیچ زن با حیا و محجوبی را در سخنوری شیواتر و گویاتر از او ندیدم؛ آنچنان سخنرانی می کرد که گویا از زبان امیرالمؤمین(ع) سخن می گوید. او به مردم کوفه اشاره کرد که ساکت شوند و در آن هنگام تمام نفس ها در سینه ها حبس شد؛ حتی زنگ های شتران نیز از حرکت ایستادند..." (ر.ک : لهوف ؛ سیدبن طاووس ؛ ترجمه ی محمد اسکندری ؛ ص 201 ؛ نشر پیام عدالت ) فراموش نکنیم که خطبه ی غرا و کوبنده ی حضرت زینب (س) در کوفه فقط چند روز بعد از مصیبت های عاشورا بود! آیا می توان پذیرفت که چنین شخصیتی درخواست بازگشت کند؟

عظمت روح و وسعت ظرفیت وجودی حضرت زینب(س) را می توانیم از خطابه ی تاریخی و پرشور حضرتش در مجلس یزید دریابیم. آنگاه که یزید؛ مست از غرور و نخوت با چوب خیزران به لب و دندان امام(ع) اشاره می کرد؛ یه خود می بالید ؛ خود را پیروز می دید و آن اشعار کفرآمیز را می سرود:

لیت اشیاخی ببدر شهدوا

جزع الخزرج من وقع الاسل

(ای کاش بزرگان ما که در بدر کشته شده اند، می دیدند که چگونه خزرجیان از برق شمشیرهای ما  می نالند)

فاهلوا وستهلوا فرحا

ثم قالوا یا یزید لا تشل

(تا شاد شده و هلهله می کردند و می گفتند ای یزید دستت درد نکند!)

...لعبت هاشم بالملک فلا

خبر جاء و لا وحی نزل

(بنی هاشم با حکومت بازی کردند وگرنه نه رسالتی بود و نه وحیی نازل شد!)

این مردآفرین روزگار برخاست و آن خطبه ی مشهور را ایراد کرد؛ خطبه ای که زیباترین جلوه های حماسه، رشادت، عرفان، تسلیم و رضا در نهضت ابا عبدالله(ع) است. خطبه ای که متأسفانه شاعران و مداحان اهل بیت(ع) یا کمتر خوانده اند یا خواندنشان به دیده ی تحقیق و بصیرت نبوده است تا روح حماسی و عرفانی این خطبه در سروده هایشان تأثیر بگذارد؛ خطبه ی شیوایی که ریشه در آموزه های وحی داشت و حضور نورانی سه آیه از قرآن در آن به عنوان ستون و جان کلام خطبه خودنمایی می کرد! آیا می توان پذیرفت که صاحب این خطبه ی بزرگ؛ آنقدر ظرفیت روحی کوچکی دارد که تقاضای بازگشت کند و بگوید: (بیا برگردیم)؟

تاریخ هرگز خطاب کوبنده ی  (یابن الطلقاء)را از سوی حضرت زینب(س) به یزید فراموش نمی کند؛ خطابی که ارمغانی جز سرافکندگی و ذلت برای یزید نداشت؛ چگونه می توان پذیرفت که صاحب خطاب (یابن الطلقاء) بگوید : (بیا برگردیم)؟

آخرین کلام این که رمز ماندگاری و دوام نهضت عاشورا -  که خود بزرگترین پیام این نهضت مقدس محسوب می شود- وجود عنصر (آگاهی) در این حرکت مقدس است. تمام اهل بیت و یاران امام(ع) از آغاز حرکت وی از مکه به مدینه و از مدینه تا کربلا و مجددا بازگشت به مدینه این را را آگاهانه و با معرفت تمام انتخاب کردند؛ و بی تردید حضرت زینب(س) پرورش یافته ی دامان حضرت زهرا(س) و مکتب امیرالمؤمنین(ع) آگاه ترین پرچمدار این حرکت بزرگ الهی- انسانی بود.

به راستی تا کی باید در مجالس عزای امام حسین(ع)- مجالسی که باید آینه ی تمام نمای حقیقت عاشورا باشد-(توجه به محتوا) جای خود را به (سبک گرایی) بدهد؟

شرح این هجران و این خون جگر

این زمان بگذار تا وقتی دگر...

 

 

 

 

 


 


نظرات شما عزیزان:

العبد
ساعت11:20---29 دی 1391
سلام علیکم. این مطلب دوباره به دلم اتش انداخت....کاش این همه تحریف در واقعه عاشورا نبود
پاسخ:سلام...همه ما موظف به برداشتن گام هایی هرچند کوچک در راه زدودن تحریف از آیینه ی عاشورا هستیم.


zahra
ساعت21:46---25 دی 1391
گفته ها به ما یادآوری می کند و می آموزد آنچه را که باید یاد بگیریم...

ساعت21:23---24 دی 1391
مبارکه.....پاسخ:ممنون

زهرا
ساعت14:40---24 دی 1391
سلام
امام حسین<ع>و یارانش که برای جنگیدن به کربلا نیامده بودند چه اشکالی دارد خواهر بزرگوار آن حضرت تقاضای بازگشت و جلوگیری از خون و خونریزی از آن حضرت داشته باشند؟!


فقیر
ساعت18:17---23 دی 1391
سلام

به نظر شما خیلی بین سبک سرایی در نوحه ها و شعرهایی که با اعتقادات و عملکرد یک مداح همخوانی نداره فرقی میکنه؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:سلام خداوند به همه ی ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید.انشاالله که بتوانیم گام هایی هر چند کوچک در زدودن گرد و غبار تحریف از سیره ی اهل بیت(ع) به ویژه نهضت عاشورا برداریم.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 23 دی 1391 ] [ 17:3 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب